Houttechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.
- Je maakt uitgebreid kennis met industriële technologie en specifiek met de wetenschappelijke basis van technische vakken als toegepaste bouwkunde, constructieleer, materiaalkunde en de praktische uitvoer.
- Belangrijk accent in de studierichting ligt op toegepaste fysica, STEM, wiskunde.
- Je leert over houtbewerkingsmachines (conventioneel en CNC-gestuurd), basisconstructies, - technieken en -materialen om meubels te maken, kwaliteitscontroles en basisonderhoud uitvoeren, grondstoffen en onderdelen bewerken voor meubelen en technologie en technieken binnen de houtsector.
- Je ontwerpt en maakt constructies en projecten in hout.
- Je kan hierbij digitale technologie gebruiken, zowel bij de voorbereiding, het modelleren met CAD, CAM en het machinaal realiseren zelf.
In de tweede graad word je opgeleid om alles te leren over houttechnieken, een belangrijke en grote tak van onze industrie. In de theorie- en praktijklessen leer je houten constructies ontwerpen, tekenen en lezen, je maakt kennis met basisbegrippen uit de houtbewerking en leert werken met verschillende materialen, werktuigen en machines. In je praktische vorming maak je kennis met machinale bewerkingen, werktuigen, en je leert nauwkeurig en veilig werken.
Door de nieuwe eindtermen van de tweede graad die nog moeten gestemd worden, kan onderstaande nog gewijzigd worden.
Vakken Houttechnieken (HT)
De eindtermen van de basisvorming zijn dezelfde als die van ieder andere richting (kso, tso) van de dubbele finaliteit. Dubbel wil zeggen dat je zowel voorbereid wordt om verder te studeren (in het bijzonder een professionele bachelor) als op de arbeidsmarkt.
STEM - Basisvorming
De STEM-vakken in de basisvorming zijn als volgt (dubbele finaliteit):
Domein | Vakken | 3HT | 4HT |
---|---|---|---|
STEM | Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Totaal | 6 | 6 |
Specifieke Vorming Houttechnieken
Domein | Vakken | 3HT | 4HT |
---|---|---|---|
HT Specifieke Vorming |
Industriële Wiskunde | 1 | 1 |
Materiaalkunde (Chemie) | 1 | - | |
Fysica |
2 | 1 | |
Constructieleer |
1 | 2 | |
Bouwkunde |
1 | 2 | |
Organisatie & Realisatie |
3 | 2 | |
CNC | 2 | 3 | |
STEM Project | 2 | 2 | |
Totaal | 13 | 13 |
Last but not least
Voel je je sterk genoeg en wil je bijkomende uitdagingen naast wat je al op jouw HT-boterham krijgt, dan bieden we je de kans op een eigen leerplan indien dit mogelijk wordt geacht. In samenwerking met een of meerdere leerkrachten van ons Gito wordt een leertraject uitgestippeld in ons leerplatform. Daaraan worden competenties gekoppeld die, indien je ze behaalt, als verworven worden beschouwd.
Basisvorming
Zoals reeds vermeld, krijg je de basisvorming van de dubbele finaliteit die voor al de richtingen (kso, tso) dezelfde is.
Talen
Domein | Vakken | 3HT | 4HT |
---|---|---|---|
Talen |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | |
Totaal | 8 | 8 |
Je volgt dus acht uur talen, maar ook in de STEM-vakken blijven de talen van groot belang. Zo moet je verslagen schrijven en dat moet natuurlijk in perfect Nederlands geschreven worden.
Overijse ligt net naast het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar er ook veel bedrijven zijn, waaronder veel internationale. Het is dus best mogelijk dat je voor een van je projecten in contact zal komen met een Franstalig of Engelstalig bedrijf. Het is dan ook aangewezen dat je Frans en Engels goed onder de knie hebt.
Mens en Maatschappij
Domein | Vakken | 3HT | 4HT |
---|---|---|---|
Mens en Maatschappij |
Historische bewustzijn |
1 | 2 |
Economie | 1 | - | |
Beweging en gezondheid |
2 | 2 | |
ICT en Media |
1 | 1 | |
Artistieke vorming |
Project |
Project |
|
Totaal | 5 | 5 |
Historisch bewustzijn (beter bekend als geschiedenis) werd door de nieuwe eindtermen uitgebreid tot twee uur per week in 4EMT.
De financiële, economische eindtermen werden gebundeld in het vak Economie.
Beweging en gezondheid is meer dan enkel Lichamelijke Opvoeding. Er wordt bijkomend aandacht besteed aan hygiëne, EHBO, voeding en dergelijke meer. Kortom beweging en gezondheid.
ICT en Media worden ook wel uitvoerig behandeld in de specifieke vorming.
De eindtermen van Artistieke vorming worden via projecten aangeboden, waarbij je zoveel mogelijk met medeleerlingen uit de eigen en andere richtingen zal samenwerken rond een bepaald thema.
Levensbeschouwelijke vakken
Domein | Vakken | 3HT | 4HT |
---|---|---|---|
LBV |
Non-confessionele zedenleer, godsdiensten |
2 | 2 |
21st Century Skills
In het ons pedagogisch project kan je lezen dat we jou de 21st Century Skills willen aanbrengen. Dit is eigenijk de rode draad doorheen de ganse vorming, zowel de basisvorming als de specifieke vorming, maar vooral bij deze laatste.
Lessentabel
Domein | Vakken | 3HT |
4HT |
Basisvorming | Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Frans | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | |
Historisch bewustzijn | 1 | 2 | |
Economie | 1 | - | |
Beweging en Gezondheid | 2 | 2 | |
ICT & Media | 1 | 1 | |
Artistieke Vorming | Project | Project | |
Levensbeschouwelijke Vakken | 2 | 2 | |
Totaal Basisvorming | 21 | 21 | |
Specifieke Vorming | Industriële Wiskunde | 1 | 1 |
Marteriaalkunde (Chemie) | 1 | - | |
Fysica | 2 | 1 | |
Constructieleer | 1 | 2 | |
Bouwkunde | 1 | 2 | |
Organisatie & Realisatie | 3 | 2 | |
CNC | 2 | 3 | |
STEM Project | 2 | 2 | |
Totaal Specifieke Vorming | 13 | 13 | |
Totaal | Specifieke en Basisvorming | 34 | 34 |