Elektromechanische technieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.
- Je maakt uitgebreid kennis met industriële technologie.
- In deze studierichting zijn STEM en wiskunde belangrijk.
- Je leert over de theoretische basis van technische vakken (toegepaste elektriciteit en toegepaste fysica) en je leert denken in functie van het proces om onderhoudsacties uit te voeren.
- Je ontwikkelt technologische vaardigheden en leert verschillende materialen en technieken kennen.
- Vanuit een interesse in technologie en in het onderhoud van mechanische of elektrische systemen of koel- en warmtetechnieken leer je theoretische inzichten in de praktijk toepassen: bvb elektrische, mechanische en pneumatische onderhoudsacties plannen en uitvoeren, ok preventief onderhoud, eenvoudige diagnoses, herstellingen en vervangingen.
De elektromechanische technieken vormen de basis van elke moderne industriële onderneming. Met je gezonde interesse voor wetenschappen, wiskunde en techniek ben je dan ook de ideale leerling voor de studierichting elektromechanische technieken.
In de tweede graad wordt de basis van je technologisch-wetenschappelijke kennis gelegd. De focus ligt dan nadrukkelijk op de twee hoofdgebieden mechanica en elektriciteit en dit zowel theoretisch als praktisch. Verschillende wetten zoals die van Ohm en Newton zullen geen nobele onbekenden meer zijn.
De eindtermen van de basisvorming zijn dezelfde als die van ieder andere richting (kso, tso) van de dubbele finaliteit. Dubbel wil zeggen dat je zowel voorbereid wordt om verder te studeren (in het bijzonder een professionele bachelor) als op de arbeidsmarkt.
Door de nieuwe eindtermen van de tweede graad die nog moeten gestemd worden, kan onderstaande nog gewijzigd worden.
STEM - Basisvorming
De STEM-vakken in de basisvorming zijn als volgt (dubbele finaliteit):
Cluster | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
STEM | Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Totaal | 6 | 6 |
Specifieke Vorming Elektromechanische Technieken
Domein | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
EMT Specifieke Vorming |
Industriële Wiskunde | 1 | 1 |
Fysica | 2 | 1 | |
Elektriciteit en Elektronica |
1 | 2 | |
Mechanica |
2 | 2 | |
STEM Project |
2 | 2 | |
Organisatie | 2 | - | |
Diagnose | 1 | - | |
Elektromechanica | 2 | 5 | |
Totaal | 13 | 13 |
STEM – Engineering
De specifieke vorming is theoretisch en praktisch, zo zijn er labo's waar je kan experimenteren of de theorie toepassen. Maar er is meer. Dankzij onze samenwerking met bedrijven maar vooral met het STEM-steunpunt van de VUB zal je participeren in gezamenlijke projecten waarbij je ten volle je capaciteiten kan gebruiken en/of uitbreiden.
Last but not least
Voel je je sterk genoeg en wil je bijkomende uitdagingen naast wat je al op jouw EMT-boterham krijgt, dan bieden we je de kans op een eigen leerplan indien dit mogelijk wordt geacht. In samenwerking met een of meerdere leerkrachten van ons Gito en/of docenten van de VUB wordt een leertraject uitgestippeld in ons leerplatform. Daaraan worden competenties gekoppeld die, indien je ze behaalt, als verworven worden beschouwd.
Basisvorming
Zoals reeds vermeld, krijg je de basisvorming van de dubbele finaliteit die voor al de richtingen (kso, tso) dezelfde is.
Talen
Cluster | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
Talen |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | |
Totaal | 8 | 8 |
Je volgt dus acht uur talen, maar ook in de STEM-vakken blijven de talen van groot belang. Zo moet je verslagen schrijven en dat moet natuurlijk in perfect Nederlands geschreven worden.
Overijse ligt net naast het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar er ook veel bedrijven zijn, waaronder veel internationale. Het is dus best mogelijk dat je voor een van je projecten in contact zal komen met een Franstalig of Engelstalig bedrijf. Het is dan ook aangewezen dat je Frans en Engels goed onder de knie hebt.
Mens en Maatschappij
Cluster | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
Mens en Maatschappij |
Historische bewustzijn |
1 | 2 |
Economie | 1 | - | |
Beweging en gezondheid |
2 | 2 | |
ICT en Media |
1 | 1 | |
Artistieke vorming |
Project |
Project |
|
Totaal | 5 | 5 |
Historisch bewustzijn (beter bekend als geschiedenis) werd door de nieuwe eindtermen uitgebreid tot twee uur per week in 4EMT.
De financiële, economische eindtermen werden gebundeld in het vak Economie.
Beweging en gezondheid is meer dan enkel Lichamelijke Opvoeding. Er wordt bijkomend aandacht besteed aan hygiëne, EHBO, voeding en dergelijke meer. Kortom beweging en gezondheid.
ICT en Media worden ook wel uitvoerig behandeld in de specifieke vorming.
De eindtermen van Artistieke vorming worden via projecten aangeboden, waarbij je zoveel mogelijk met medeleerlingen uit de eigen en andere richtingen zal samenwerken rond een bepaald thema.
Levensbeschouwelijke vakken
Cluster | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
LBV |
Non-confessionele zedenleer, godsdiensten |
2 | 2 |
21st Century Skills
In het ons pedagogisch project kan je lezen dat we jou de 21st Century Skills willen aanbrengen. Dit is eigenijk de rode draad doorheen de ganse vorming, zowel de basisvorming als de specifieke vorming, maar vooral bij deze laatste.
Lessentabel
Cluster | Vakken | 3EMT | 4EMT |
---|---|---|---|
STEM | Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Talen | Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 | |
Engels | 2 | 2 | |
Mens & Maatschappij | Historisch bewustzijn | 1 | 2 |
Economie | 1 | - | |
Beweging en gezondheid | 2 | 2 | |
ICT & Media | 1 | 1 | |
Artistieke Vorming | Project | Project | |
LBV | Levensbeschouwelijke vakken | 2 | 2 |
Totaal Basisvorming | 21 | 21 | |
Specifieke Vorming | Indtustriële wiskunde | 1 | 1 |
Fysica | 2 | 2 | |
Elektriciteit en Elektronica |
1 | 2 | |
Mechanica | 2 | 2 | |
STEM Project | 2 | 2 | |
Organisatie | 2 | - | |
Diagnose | 1 | - | |
Elektromechanica | 2 | 4 | |
Totaal Specifieke Vorming | 13 | 13 | |
Totaal Elektromechanische Technieken | 34 | 34 |