Je bent op je plaats in onze richting Sportwetenschappen (SW) als je
- nieuwsgierig bent naar enerzijds wetenschappen en technologie, anderzijds naar allerlei bewegings- en sportactiviteiten,
- veel inspanningen wil leveren,
- over een groot doorzettingsvermogen beschikt,
- zelfstandig kan werken, maar ook een teamplayer bent.
Voorwaarden om deze richting te volgen zijn:
- een uitgesproken interesse en aanleg voor wetenschappen én voor sport,
- een ruime motorische basis met voldoende hoog sportief niveau,
- een positieve ingesteldheid ten opzichte van beweging,
- een wiskundig inzicht hebben.
Je zal merken dat wiskunde, biologie (studie van mens en natuur), chemie (scheikunde) en fysica (natuurkunde) een belangrijke plaats innemen naast de sportvakken. Denk maar aan: anatomie, fysiologie, biomechanica, trainingsleer, (inleiding tot) motorisch leren en (inleiding tot) ontwikkelingsleer.
In het vak sport beoefen je uiteenlopende sporten: balsporten, atletiek, turnen, zwemmen, toestelturnen, ... maar ook ritmiek en expressie komen aan bod. Naast de verschillende sporten krijg je ook nog bewegingswetenschappen (inzicht in verantwoord bewegen, veiligheid bij het sporten en blessurepreventie, ..)
De eindtermen van de basisvorming zijn dezelfde als die van ieder andere richting (aso, kso, tso) van de finaliteit doorstroom. Ze zijn op zich al ambitieus maar in de specifieke vorming gaan we nog een stap verder.
Door de nieuwe eindtermen van de tweede graad die nog moeten gestemd worden, kan onderstaande nog gewijzigd worden.
Basisvorming STEM
De STEM-vakken in de basisvorming zijn als volgt (doorstroom):
Domein | Vakken | 3SW | 4SW |
---|---|---|---|
STEM | Wiskunde | 4 | 4 |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Natuurwetenschappen |
SV | SV | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Totaal | 7 | 7 |
Natuurwetenschappen is vanuit de basisvorming naar de specifieke vorming (SV) gebracht omdat alles in de SV uitgebreider wordt bestudeerd.
Specifieke Vorming Sportwetenschappen
Domein | Vakken | 3SW | 4SW |
---|---|---|---|
Sportwetenschappen Specifieke vorming |
Historisch en cultureel bewustzijn |
1 | 1 |
Biologie | - | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Fysica |
2 | 4 | |
Anatomie | 1 | - | |
Sport ICT / Media | 1 | - | |
Beweging | 3 | 3 | |
Sport | 4 | 4 | |
Totaal | 13 | 14 |
Basisvorming
Zoals reeds vermeld, krijg je de basisvorming van de finaliteit doorstroom (naar academische en professionele bachelors) die voor al de richtingen (aso, kso, tso) dezelfde is.
Talen
Domein | Vakken | 3SW | 4SW |
---|---|---|---|
Talen |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 | |
Engels | 3 | 3 |
Je volgt dus tien uur talen, maar ook in de STEM- en sportwetenschappenvakken blijven de talen van groot belang. Zo moet je rapporten en verhandelingen schrijven en dat moet natuurlijk in perfect Nederlands geschreven worden.
Mens en Maatschappij
Domein | Vakken | 3SW | 4SW |
---|---|---|---|
Mens en Maatschappij |
Historische bewustzijn |
2 | 2 |
Economie | 1 | - | |
Beweging en gezondheid |
SV | SV | |
ICT en Media |
SV | SV | |
Artistieke vorming |
Project |
Project |
Historisch bewustzijn (beter bekend als geschiedenis) werd door de nieuwe eindtermen uitgebreid tot twee uur per week.
De financiële, economische eindtermen werden gebundeld in het vak Economie.
ICT en Media worden uitvoerig behandeld in de specifieke vorming.
De eindtermen van Artistieke vorming worden via projecten aangeboden, waarbij je zoveel mogelijk met medeleerlingen uit de eigen en andere richtingen zal samenwerken rond een bepaald thema.
Levensbeschouwelijke vakken
Domein | Vakken | 3SW | 4SW |
---|---|---|---|
LBV |
Non-confessionele zedenleer, godsdiensten |
2 | 2 |
21st Century Skills
In het ons pedagogisch project kan je lezen dat we jou de 21st Century Skills willen aanbrengen. Dit is eigenijk de rode draad doorheen de ganse vorming, zowel de basisvorming als de specifieke vorming, maar vooral bij deze laatste.
Lessentabel
Domein | Vakken | 3SW |
4SW |
Basisvorming | Wiskunde | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | SV | SV | |
Ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Frans | 3 | 3 | |
Engels | 3 | 3 | |
Historisch bewustzijn | 2 | 2 | |
Economie | 1 | - | |
Beweging en Gezondheid | SV | SV | |
ICT & Media | SV | SV | |
Artistieke Vorming | Project | Project | |
Levensbeschouwelijke Vakken | 2 | 2 | |
Totaal Basisvorming | 22 | 21 | |
Specifieke Vorming | Historisch en cultureel bewustzijn | 1 | 1 |
Biologie | - | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Fysica | 2 | 4 | |
Anatomie | 1 | - | |
Sport ICT / Media |
1 | - | |
Beweging | 3 | 3 | |
Sport | 4 | 4 | |
Totaal Specifieke Vorming | 13 | 14 | |
Totaal | Specifieke en Basisvorming | 35 | 35 |